Webinarium 7
Wnioski o dofinansowanie i płatność w „Czystym Powietrzu” – pytania i odpowiedzi
Kliknij w interesujący Cię temat
Wniosek o dofinansowanie (WoD)
Należy wpisać, jako wartość dochodu rocznego kwotę z pozycji PIT – „Podstawa obliczania podatku”, w której jest już uwzględniona połowa dochodu. Jeśli kwota wykazana w tym polu PIT przekracza 100 tys. zł, to żaden z małżonków nie kwalifikuje się do dofinansowania.
Dla wniosków złożonych od 15.05.2020 r. na jeden budynek/lokal mieszkalny może być udzielone jedno dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”.
Jeżeli dotacja została przyznana na budynek/lokal mieszkalny na warunkach programu w wersji obowiązującej od dnia 29.07.2019 r. lub wcześniejszych, to możliwe jest złożenie kolejnego wniosku w aktualnie trwającym naborze.
W takiej sytuacji wnioskodawca na ten sam budynek/lokal mieszkalny może złożyć wniosek o dofinansowanie w zakresie ocieplenia przegród budowlanych, stolarki okiennej i drzwiowej lub zakupu i montażu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, ale muszą to być inne koszty kwalifikowane niż dofinansowane wcześniejszą dotacją.
Złożenie wniosku o dofinansowanie w tym przypadku uwarunkowane jest przedłożeniem postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub aktu notarialnego poświadczenia dziedziczenia, na podstawie których możliwe jest ustalenie, kto jest aktualnie współwłaścicielem nieruchomości. W przypadku współwłasności, wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie, jeżeli przedłoży zgodę wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.
Złożenie wniosku na lokal mieszkalny jest możliwe jeżeli w budynku mieszkalnym zostały wydzielone lokale mieszkalne i dla każdego z nich została założona księga wieczysta. W powyższym przypadku nie wydzielono formalnie lokali, a jedynie określono sposób ich użytkowania, w związku z tym jest możliwość złożenia wyłącznie jednego wniosku na ten budynek, pod warunkiem uzyskania zgód pozostałych współwłaścicieli.
W programie „Czyste Powietrze” zapisano, że w przypadku, gdy budynek lub lokal mieszkalny, w którym ma być realizowane przedsięwzięcie, jest wyposażony w inne źródła ciepła niż na paliwo stałe lub w źródła ciepła na paliwo stałe spełniające wymagania minimum 5 klasy według normy przenoszącej normę europejską EN 303-5, dofinansowanie nie może być udzielone na zakres związany z wymianą źródła ciepła.
Zgodnie z powyższym nie ma możliwości uzyskania dofinansowania na wymianę pieca na węgiel na kocioł gazowy, w sytuacji gdy w danym budynku głównym źródłem ogrzewania jest pompa ciepła.
Wartość dochodu rocznego należy odczytać z Obwieszczenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie wysokości dochodu za dany rok z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Dochód należy ustalić na podstawie informacji o wysokości przychodu ogółem i stawce podatku z zeznania podatkowego PIT-28 za rok, którego dotyczy ww. obwieszczenie oraz odpowiadającej im wysokości dochodu z tabeli stanowiącej załącznik do tego obwieszczenia.
Nie. Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo budowlane, w budynku jednorodzinnym mogą być wydzielone nie więcej niż 2 lokale mieszkalne, lub jeden lokal mieszkalny i jeden lokal użytkowy, którego powierzchnia nie przekracza 30% powierzchni budynku. Budynek o większej liczbie wyodrębnionych lokali nie spełnia definicji budynku jednorodzinnego. Nie ma znaczenia czy jest jeden właściciel czy współwłasność budynku.
Rozpatrzenie wniosku – w ścieżce przez wfośigw – odbywa się w terminie do 30 dni od daty wpływu do właściwego wfośigw. Wezwanie wnioskodawcy przez właściwy wfośigw do uzupełnienia brakujących informacji i/lub dokumentów lub wyjaśnień może wydłużyć termin rozpatrzenia wniosku, o czas wykonania tych czynności.
W przypadku ścieżki bankowej r
ozpatrzenie przez wfośigw wniosku o dotację na częściową spłatę kapitału kredytu odbywa się w terminie do 14 dni kalendarzowych liczonych od dnia następującego po dacie wpływu wniosku do właściwego wfośigw. W tej ścieżce nie przewidziano możliwości uzupełniania wniosku o dofinansowanie.
W okresie trwałości – dla wniosków składanych obecnie jest to 5 lat od zakończenia inwestycji – beneficjent nie może:
– zmienić przeznaczenia budynku/lokalu z mieszkalnego na inny,
– zdemontować urządzeń, instalacji oraz wyrobów budowlanych zakupionych i zainstalowanych w trakcie realizacji przedsięwzięcia, a także
– zainstalować dodatkowych źródeł ciepła, niespełniających warunków programu „Czyste Powietrze”
i wymagań technicznych określonych w załączniku nr 2 lub 2a do programu.
Dofinansowaniu w programie „Czyste Powietrze” podlega zakup i montaż materiałów budowlanych wykorzystywanych do ocieplenia przegród budowlanych zewnętrznych i wewnętrznych oddzielających pomieszczenia ogrzewane od nieogrzewanych oraz pomieszczenia ogrzewane od środowiska zewnętrznego.
Jeśli więc poddasze jest ogrzewane, to można ocieplić dach. Jeśli poddasze nie jest ogrzewane, to należy ocieplić strop pod poddaszem nieogrzewanym oddzielający pomieszczenie ogrzewane od nieogrzewanego.
Jeżeli dla budynku lub nieruchomości gruntowej nie została założona księga wieczysta, to należy dostarczyć dokument potwierdzający prawo własności budynku.
Należy również dostarczyć odpowiednio: oświadczenie wszystkich pozostałych współwłaścicieli o wyrażeniu zgody na realizację przedsięwzięcia oraz współmałżonka o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązań.
Do wniosku o podwyższony poziom dofinansowania należy dołączyć zaświadczenie o dochodach wydane przez gminę zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska.
Dotację udzieloną w ramach programu „Czyste Powietrze” można łączyć z termomodernizacyjną ulgą podatkową. Odliczeniu w ramach ulgi nie podlegają wydatki sfinansowane (dofinansowane) z dotacji lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie ze środków publicznych. Podatnik ma prawo do odliczenia tej części wydatków, która nie została dofinansowania w formie dotacji. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Szczegółowe informacje dotyczące zasad stosowania ulgi termomodernizacyjnej dostępne są m.in. na stronach:
https://www.gov.pl/web/finanse/zasady-stosowania-ulgi-w-pit-na-wsparcie-termomodernizacji-budynkow-jednorodzinnych/
oraz
https://czystepowietrze.gov.pl/ulga-termomodernizacyjna/
Jeżeli dochód roczny wnioskodawcy będzie równy 100 tys. zł, to możliwe jest ubieganie się o dofinansowanie. Natomiast jeśli próg 100 tys. zł zostanie przekroczony choćby o 1 zł, to dofinansowanie nie zostanie przyznane.
Zgodnie z warunkami programu, na przedsięwzięcia realizowane w budynkach, na budowę których po 31 grudnia 2013 r.:
1) został złożony wniosek o pozwolenie na budowę lub odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego,
2) zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych w przypadku, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę,
nie udziela się dofinansowania na zakres kosztów kwalifikowanych wskazany w tabeli 3 załącznika 2 do programu, tj. ocieplenie przegród budowlanych, stolarka okienna i drzwiowa.
W związku z powyższymi zapisami, możliwość udzielenia dofinansowania na termomodernizację budynku zależy od daty złożenia wniosku o pozwolenie na budowę:
– gdy wniosek został złożony przed 31.12.2013 r. – jest możliwość udzielenia dotacji na termomodernizację,
– natomiast złożenie wniosku o pozwolenie na budowę od 1.01.2014 r. wyklucza możliwość uzyskania dofinansowania na termomodernizację, gdyż takie budynki powinny spełniać obowiązujące normy budowlane.
Możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie są dwie.
Wnioski składa się w postaci elektronicznej przez aplikację internetową, tj. Portal Beneficjenta dostępny na stronie internetowej właściwego wfośigw – wniosek ten należy wydrukować, uzupełnić wymagane podpisy i dostarczyć wraz z załącznikami do właściwego wfośigw (w tym przypadku zaświadczenie o dochodach należy dołączyć do papierowej wersji wniosku) . Druga możliwość to złożenie wniosku w postaci elektronicznej przez rządowy portal gov.pl – należy wtedy dołączyć do elektronicznej wersji wniosku wszystkie wymagane załączniki, w tym wspomniane zaświadczenie o dochodach (w formie skanu), oryginał w takim przypadku należy przechowywać w domu przez cały okres trwałości, w celu okazania go w przypadku żądania przez wfośigw lub inny podmiot upoważniony do kontroli.
Czas na złożenie korekty uzależniony jest od tego, czy zostało wysłane przez wfośigw wezwanie do uzupełnienia wniosku, czy też korekta składana jest z inicjatywy wnioskodawcy w celu zmodyfikowania np. zakresu rzeczowego. W pierwszym przypadku obowiązuje 10 dni roboczych od momentu otrzymania wezwania, przy czym korekta/uzupełnienie powinno wpłynąć przed upływem tego terminu do właściwego wfośigw. W drugiej sytuacji, wnioskodawca ma prawo do jednokrotnej korekty wniosku bez wezwania wfośigw,
czas na rozpatrzenie wniosku (tj. 30 dni) naliczany jest od daty wpływu tej korekty do właściwego wfośigw.
Wezwanie kierowane jest do wnioskodawcy za pośrednictwem maila wskazanego we wniosku lub pismem na adres do korespondencji wskazany we wniosku. Jeżeli wnioskodawca nie potwierdzi odbioru maila, w terminie 2 dni od jego wysłania, właściwy wfośigw wysyła pisemne wezwanie do uzupełnienia wniosku.
Program „Czyste Powietrze” jest skierowany do właścicieli i współwłaścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych wydzielonych w takich budynkach. W opisanym przypadku nie ma możliwości udzielenia dofinansowania w ramach programu, ponieważ w budynku wydzielonych jest 9 lokali, a zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, przez budynek mieszkalny jednorodzinny należy rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Beneficjentem programu „Czyste Powietrze” może być osoba fizyczna będąca właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 100 000 zł.
W programie „Czyste Powietrze” dofinansowaniu podlegają przedsięwzięcia realizowane w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokalach mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą. W opisanym przypadku nie ma możliwości udzielenia dofinansowania w ramach programu, ponieważ w budynku prowadzona jest działalność gospodarcza na powierzchni przekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku, a zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, przez budynek mieszkalny jednorodzinny należy rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Wówczas do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dodatkowe oświadczenie, w którym zostaną podane działki, na których zlokalizowany jest budynek oraz odpowiadające im numery ksiąg wieczystych (formularz wniosku nie dopuszcza wpisania więcej niż jednego numeru księgi wieczystej).
Do wniosku o dofinansowanie przy podwyższonym poziomie należy dołączyć zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, które zostało wydane przez gminę zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska. Zaświadczenie jest niezbędne, aby ubiegać się o podwyższony poziom dofinansowania w ramach programu „Czyste Powietrze”. Dochód wskazany w zaświadczeniu jest dochodem netto. Metodyka wyliczenia dochodu, stosowana przez gminy na potrzeby wydania zaświadczenia jest zgodna z ustawą o świadczeniach rodzinnych. Gmina wydaje zaświadczenie o dochodzie na podstawie żądania wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, złożonego przez wnioskodawcę, który zamierza ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu. Wzór tego dokumentu dostępny jest w gminie lub na stronie https://bip.mos.gov.pl/prawo/wzory-wnioskow/.
Możliwe jest wypowiedzenie zawartej z wfośigw umowy oraz złożenie nowego wniosku pod warunkiem, że spełnione zostaną wszystkie warunki określone w aktualnej wersji programu. W szczególności należy zwrócić uwagę na termin kwalifikowalności kosztów, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia nowego wniosku o dofinansowanie.
Nie ma takiej możliwości. Beneficjentem programu „Czyste Powietrze” może być osoba fizyczna będąca właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 100 000 zł.
W przypadku gdy budynek/lokal mieszkalny jest podłączony do sieci dystrybucji gazu, w ramach programu nie udziela się dofinansowania na zakup i montaż kotła na paliwo stałe w tym budynku/lokalu mieszkalnym.
W przypadku wnioskodawców, którzy podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski i są zobowiązani do rozliczenia tych dochodów również w Polsce, dokumentem potwierdzającym ich dochód roczny, osiągnięty poza granicami Polski, będzie zeznanie podatkowe złożone w Polsce. Jeżeli dochód osiągnięty za granicą został uwzględniony w polu PIT „Podstawa obliczenia podatku”, we wniosku o dofinansowanie należy wykazać kwotę wskazaną w tym polu PIT.
Natomiast jeżeli dochód osiągnięty poza granicami Polski nie jest uwzględniony w polu „Podstawa obliczenia podatku”, wówczas należy wykazać ten dochód w polu C.1.16 – C.1.19 wniosku o dofinansowanie jako dochody niepodlegające opodatkowaniu.
W przypadku wnioskodawców niepodlegających obowiązkowi podatkowemu w Polsce, dokumentem poświadczającym dochód roczny będzie zeznanie podatkowe, właściwe dla danego kraju. Dochody uzyskiwane za granicą Polski, pomniejsza się odpowiednio o zapłacone za granicą Rzeczypospolitej Polskiej: podatek dochodowy oraz składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.
Wnioskodawca osiągający dochody poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, dokonuje ich przeliczenia na podstawie średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia poprzedniego roku, pod warunkiem, że za okres podatkowy przyjmuje się rok kalendarzowy. W pozostałych sytuacjach, przyjmuje się kurs z ostatniego dnia okresu podatkowego. Wnioskodawca wpisuje dochód na podstawie dokumentu poświadczającego dochód roczny, właściwego dla danego kraju.
Do wniosku o dofinansowanie przy podstawowym poziomie należy wpisać – jako wartość dochodu rocznego – kwotę z pozycji PIT „Podstawa obliczania podatku”. W przypadku wspólnego rozliczenia rocznego wnioskodawcy, w PIT w pozycji „Podstawa obliczenia podatku” jest już uwzględniona połowa dochodu.
Możliwe jest uzyskanie dofinansowania na kocioł zgazowujący drewno. Kotły te mogą być przeznaczone wyłącznie do zgazowania biomasy w formie drewna kawałkowego. Dofinansowaniu w programie „Czyste Powietrze” podlegają również kotły na pellet przeznaczone wyłącznie do spalania biomasy w formie pelletu drzewnego.
Do wniosku o dofinansowanie – w przypadku ubiegania się o podwyższony poziom dofinansowania – należy dołączyć zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, które zostało wydane przez gminę zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska. Podstawą do wydania zaświadczenia jest złożenie przez wnioskodawcę w gminie żądania wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. Wzory dokumentów związanych z uzyskaniem zaświadczenia oraz informacje dotyczące ustalania dochodu można uzyskać w gminie, właściwej dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
We wniosku należy wpisać szacowany/rzeczywisty koszt realizacji wybranej pozycji (koszt urządzenia, osprzętu, montażu/instalacji). W przypadku braku wiedzy na temat kosztu realizacji, pole może zostać puste. Jeżeli znany jest już koszt inwestycji, ale nie zostanie on podany we wniosku, przyjęty zostanie maksymalny koszt kwalifikowany w programie.
Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego stanowi iloczyn liczby ha przeliczeniowych (własnych i dzierżawionych na wskazanych zasadach) oraz stawki przeciętnego dochodu z indywidualnego gospodarstwa rolnego określonej w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie.
W przypadku, gdy gospodarstwo rolne objęte jest małżeńską ustawową wspólnością, majątkową liczbę ha przeliczeniowych dzieli się na pół.
Ustalając dochód uzyskany z prowadzenia gospodarstwa rolnego, do powierzchni gospodarstwa stanowiącego podstawę wymiaru podatku rolnego wlicza się obszary rolne oddane w dzierżawę, z wyjątkiem:
1) oddanej w dzierżawę, na podstawie umowy dzierżawy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, części lub całości znajdującego się w posiadaniu wnioskodawcy gospodarstwa rolnego;
2) gospodarstwa rolnego wniesionego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną;
3) gospodarstwa rolnego oddanego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Przykład: Obowiązujące aktualnie Obwieszczenie Prezesa GUS z dnia 22 września 2021 r. w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2020 r. określa jego wysokość na 3 819 zł. Przy liczbie ha przeliczeniowych gospodarstwa rolnego – 10, wartość dochodu rocznego wnioskodawcy wyniesie 38 190 zł (10 ha x 3819 zł).
Kosztem kwalifikowanym w programie „Czyste Powietrze” jest zakup/montaż materiałów budowlanych wykorzystywanych do ocieplenia przegród budowlanych zewnętrznych i wewnętrznych oddzielających pomieszczenia ogrzewane od nieogrzewanych, stropów pod nieogrzewanymi poddaszami, stropów nad pomieszczeniami nieogrzewanymi i zamkniętymi przestrzeniami podpodłogowymi, płyt balkonowych, fundamentów itp. wchodzących w skład systemów dociepleń lub wykorzystywanych do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Zakup i montaż materiałów budowlanych w celu przeprowadzenia niezbędnych prac towarzyszących (np. wymiana parapetów zewnętrznych, orynnowania itp.). Ocieplenia nie stanowi położenie wyłącznie farb/tynków termorefleksyjnych lub termoizolacyjnych.
Najlepiej złożyć korektę wniosku.
Tak. W przypadku, gdy dochód uzyskany za granicą nie został uwzględniony w zeznaniu podatkowym złożonym w Polsce w polu „Podstawa obliczenia Podatku”.
Jest to pole opcjonalne, w którym mogą zostać umieszczane np. informacje charakteryzujące złożony wniosek: data złożenia w gminie, nadany przez gminę numer.
Instalacja fotowoltaiczna podlega dofinansowaniu tylko w przypadku wymiany źródła ciepła w ramach programu „Czyste Powietrze”. W jednym wniosku należy uwzględnić wymianę źródła ciepła i instalację fotowoltaiczną.
Przeciętny dochód z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego wyniósł w 2020 r. – 3819 zł.
Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego stanowi iloczyn liczby ha przeliczeniowych (własnych i dzierżawionych na wskazanych zasadach) oraz stawki przeciętnego dochodu z indywidualnego gospodarstwa rolnego w danym roku.
Organem wydającym decyzję jest Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego i to do niego należy się zwrócić z zapytaniem. Jeśli sprzedający dom nie posiada zawiadomienia o zakończeniu budowy nie oznacza to, że budynek nie został przekazany do użytkowania. Dokument taki mógł zaginąć i jedynym organem, który może jednoznacznie potwierdzić sytuację jest Inspektorat.
Ustalając dochód uzyskany z prowadzenia gospodarstwa rolnego, do powierzchni gospodarstwa stanowiącego podstawę wymiaru podatku rolnego wlicza się obszary rolne oddane w dzierżawę, z wyjątkiem:
1) oddanej w dzierżawę, na podstawie umowy dzierżawy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, części lub całości znajdującego się w posiadaniu wnioskodawcy gospodarstwa rolnego;
2) gospodarstwa rolnego wniesionego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną;
3) gospodarstwa rolnego oddanego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Od 1 lipca 2021 r. lista urządzeń kwalifikujących się do dofinansowania została jedynie poszerzona o kotły na pellet o podwyższonym standardzie. Urządzenia, które podlegały dofinansowaniu przed 1 lipca 2021 r., w dalszym ciągu są dofinansowywane.
W przypadku nieuzyskiwania dochodów ze źródeł określonych w polach C.1.1, C.1.5, C.1.12, C.1.16, należy zaznaczyć pole C.1.16 i w polu C.1.17 wpisać „0”, w polu C.1.18 wpisać „brak dochodu” a w polu C.1.19 należy wybrać rok kalendarzowy poprzedzający rok złożenia wniosku. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do okazania w przypadku kontroli na miejscu dokumentu potwierdzającego nieuzyskiwanie dochodu, chyba, że dysponuje dokumentem potwierdzającym „O” dochód roczny.
Jeżeli przedsięwzięcie zostało rozpoczęte przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie należy wpisać datę rozpoczęcia przedsięwzięcia, rozumianą jako data poniesienia pierwszego kosztu (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego na materiał, usługę, urządzenie związane z realizowanym przedsięwzięciem).
W przypadku, kiedy przedsięwzięcie nie zostało jeszcze rozpoczęte, pole należy pozostawić puste.
Okres realizacji przedsięwzięcia wynosi dla dotacji: do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
W przypadku, gdy budynek/lokal mieszkalny jest podłączony do sieci dystrybucji gazu, w ramach programu nie udziela się dofinansowania na zakup i montaż kotła na paliwo stałe w tym budynku/lokalu mieszkalnym.
Dla poziomu podwyższonego przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie może przekroczyć kwoty:
a) 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
b) 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu nie może przekroczyć trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
Dla poziomu podstawowego roczny dochód beneficjenta nie może przekroczyć kwoty 100 000 zł. W podstawowym poziomie dofinansowania nie ma ograniczenia dotyczącego przychodu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.
Nie ma konsekwencji dla beneficjenta z tytułu rezygnacji z części prac. Umowa może być aneksowana. Jednak należy pamiętać, że wypłata dofinansowania uwarunkowana jest zrealizowaniem wymiany źródła ciepła, bądź posiadaniem źródła spełniającego wymagania programu.
W przypadku realizacji prac siłami własnymi kosztem kwalifikowanym w programie są koszty zakupu urządzeń i materiałów.
Jeżeli budynek zlokalizowany jest na dwóch działkach, dla których założona jest jedna księga wieczysta – należy obydwie działki wpisać we wniosek o dofinansowanie (formularz dopuszcza wpisanie więcej niż jednego numeru działki). W przypadku, gdy budynek zlokalizowany jest na dwóch działkach, a każda działka posiada własną księgę wieczystą – należy do wniosku o dofinansowanie dołączyć dodatkowe oświadczenie, w którym zostaną podane działki, na których zlokalizowany jest budynek oraz odpowiadające im numery ksiąg wieczystych (formularz wniosku nie dopuszcza wpisania więcej niż jednego numeru księgi wieczystej).
W ramach programu finansowane są również przedsięwzięcia zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie w formie dotacji, pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie w formie dotacji oraz nie wcześniej niż przed datą wskazaną w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie w formie dotacji.
Takie przedsięwzięcia nie są jednak kwalifikowane w tzw. ścieżce bankowej, wtedy kiedy wnioskodawca składa wniosek o dofinansowanie w połączeniu z kredytem za pośrednictwem banku.
We wniosku o dofinansowanie należy uwzględnić wyłącznie dochód wnioskodawcy. Wnioskodawca musi być właścicielem/współwłaścicielem budynku jednorodzinnego.
Do wniosku o dofinansowanie w podstawowym poziomie należy wpisać – jako wartość dochodu rocznego – kwotę z pozycji PIT „Podstawa obliczania podatku”. W przypadku wspólnego rozliczenia rocznego wnioskodawcy – w PIT w pozycji „Podstawa obliczenia podatku” jest już uwzględniona połowa dochodu.
Wniosek o płatność (WoP)
Zachęcamy przede wszystkim do zapoznania się ze stroną internetową programu „Czyste Powietrze”:
czystepowietrze.gov.pl oraz stronami internetowymi wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (każde województwo ma swój wfośigw). Tam znajdują się szczegółowe informacje na temat wniosków o dofinansowanie i płatność oraz sposobach ich wypełniania (pomocne i ważne dokumenty to instrukcje na stronach wfośigw).
Jeżeli chodzi o status wniosku, to można skorzystać z infolinii, które poszczególne wfośigw mają uruchomione. Warto też zaglądać na Portal Beneficjenta danego wfośigw, gdzie taki status wyświetla się po zalogowaniu. Jeśli wniosek o dofinansowanie lub wniosek o płatność złożony został z wykorzystaniem systemu GWD (Generator Wniosków o Dofinansowanie) statusy potwierdzające prawidłowe zweryfikowanie, złożenie i dostarczenie wniosku do wfośigw są również dostępne w systemie GWD.
W każdym przypadku – np. pytań dotyczących programu, wniosków, wątpliwości – polecamy kontakt mailowy z wfośigw i/lub doradcami energetycznymi, którzy funkcjonują przy każdym wfośigw (kontakty: doradztwo-energetyczne.gov.pl/kontakt).
W programie „Czyste Powietrze” wskazano, że dofinansowanie będzie udzielone każdemu wnioskodawcy, który spełni warunki programu, aż do wyczerpania budżetu programu.
Jeśli wniosek o dofinansowanie jest składany na zadania, które wpisują się w program (stanowią koszt kwalifikowany w ramach programu), dotrzymuje się terminów realizacji przedsięwzięcia, wypełnia się prawidłowo dokumenty i spełnia warunki bycia beneficjentem, to nie ma problemu z uzyskaniem dofinansowania.
Rozbudowa instalacji fotowoltaicznej w programie „Czyste Powietrze” nie jest kosztem kwalifikowanym jeżeli wszystkie instalacje będą podłączone pod ten sam licznik, pod ten sam punkt poboru energii. Ale jeżeli mamy kilka punktów poboru energii i zakładamy nową instalację, która pod nowy punkt będzie podłączona, to w tym momencie mamy odrębną instalację, którą możemy finansować w programie. Należy jednak zauważyć, że mikroinstalacja fotowoltaiczna może stanowić koszt kwalifikowany w programie tylko w przypadku gdy jest połączona w jednym wniosku o dofinansowanie z wymianą źródła ciepła w danym budynku.
Trzeba mieć świadomość, co pod pojęciem piec się kryje. Jeżeli to jest miejscowy ogrzewacz powietrza (różnie nazywany przez producentów czy handlowców – czasami piec, innym razem piecyk albo kominek ), to nie może być dofinansowany w ramach programu. O tym, z czym mamy do czynienia świadczy m.in. certyfikat spełnienia wymogów ekoprojektu według normy przenoszącej normę europejską EN 303-5. Ale jeżeli określenie piec rozumiemy potocznie jako kocioł na pellet, to jak najbardziej tak, w ramach programu jest możliwe uzyskanie dofinansowania do kotła na pellet drzewny. Oczywiście trzeba pamiętać o docelowych wymaganiach prawa lokalnego (uchwały antysmogowe), do których odwołuje się program i które może ograniczać możliwość stosowania takich rozwiązań.
Warto przypomnieć, że od 1 lipca 2021 r. jest możliwe wyższe dofinansowanie dla kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie, tj. o obniżonej emisyjności cząstek stałych o wartości ≤ 20 mg/m3, może ono sięgać – dla beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania – do 45% faktycznie poniesionych kosztów zakupu i montażu kotła na pellet drzewny, maksymalnie do 9 tyś zł.
Na początku programu „Czyste Powietrze” była możliwość finansowania źródeł ciepła w takich budynkach, ale w obecnej edycji programu takiej możliwości nie ma.
Wfośigw to instytucje publiczne, zatem nie polecają ani wykonawców, ani urządzeń. Ewentualnie można sprawdzić, czy dane urządzenie spełnia wymagania programu „Czyste Powietrze” – można to potwierdzić w wfośigw lub korzystając z listy zielonych urządzeń i materiałów (lista-zum.ios.edu.pl). Można też poradzić się doradców energetycznych np. w zakresie, jakiej mocy powinna być instalowana pompa ciepła (kontakty: doradztwo-energetyczne.gov.pl/kontakt).
Co do zasady: to, co w kotłowni finansowane jest z pozycji „źródło” bądź „kotłownia”, w zależności, jak ta pozycja została opisana w załączniku nr 2 do programu (oprzyrządowanie kotła, pompy obiegowe, naczynia wzbiorcze, zasobniki, armatura w kotłowni). Z kolei wszystko poza kotłownią: elementy doprowadzające ciepłą wodę (czy to jest woda centralnego ogrzewania, czy jest to ciepła woda użytkowa) do odbiorników (typu kaloryfer, instalacja podłogowa itp.) – to finansujemy jako instalacja c.o./c.w.u. Regulatory (czy to są głowice termostatyczne, czy np. zawory lub regulatory pokojowe) – finansowane są w kategorii c.o. i c.w.u. Dodatkowo w ramach instalacji c.o./c.w.u. finansowane są w „Czystym Powietrzu” kolektory słoneczne i pompy ciepła na potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej, te drugie tylko wtedy kiedy instalowanym głównym źródłem ciepła nie jest pompa ciepła.
Można dokładać kolejne warstwy docieplenia i nie trzeba tej starej warstwy zrywać. Ale trzeba się zastanowić, czy ta stara warstwa spełnia wciąż swoją funkcję, czyli np. jeżeli to była wełna mineralna, to czy nie jest zawilgocona i nie lepiej ją wymienić. Jeżeli dokłada się kolejną warstwę ocieplenia, to z automatu ona będzie stosunkowo cienka w porównaniu do tego, gdy ktoś ociepla od zera swój dom. Dlatego warto skorzystać z kalkulatora grubości izolacji (kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl) i sprawdzić, jaka ta dodatkowa warstwa powinna być, bo tam w samodzielnym obliczaniu – łatwo jest określić, czy styropian musi mieć już 8, 5 czy 10 cm, żeby dane docieplenie spełniało wymogi warunków technicznych 2021, o ile jest taki wymóg wynikający z prawa budowlanego.
W programie finansowana jest jedynie wymiana źródeł ciepła na paliwo stałe na źródła ciepła spełniające wymagania programu.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w budynku/lokalu mieszkalnym jest stary kocioł gazowy, ale budynek/lokal mieszkalny jest ogrzewany źródłem ciepła na paliwo stałe, a gaz z sieci jest zużywany średnio-rocznie w ciągu ostatnich trzech lat poniżej 5,6 tys. kWh. Wielkość ta weryfikowana jest przez wfośigw dzięki współpracy z PGNiG. W takim przypadku można się ubiegać o dofinansowanie na zakup nowego źródła ciepła, bo niewielkie zużycie gazu sieciowego potwierdza, że nie jest on zużywany do ogrzewania. Warunkiem dofinansowania jest oczywiście likwidacja starego źródła ciepła na paliwo stałe ogrzewającego dotychczas budynek/lokal mieszkalny.
Tak, ale tylko do końca 2021 r., tzn. jest to koszt kwalifikowany pod warunkiem złożenia wniosku o dofinansowanie obejmującego ten koszt oraz zakupu (wystawienie faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i montażu kotła do 31 grudnia 2021 r.
Natomiast dla wniosków, które zostały złożone przed 1 lipca 2021 r. na realizację przedsięwzięcia obowiązuje standardowo 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
Tak. Jeżeli realizowane zadanie przekracza 25% powierzchni przegród danego budynku, to zgodnie z prawem budowlanym, docieplone przegrody muszą spełniać warunki techniczne WT 2021, co w tym przypadku oznacza, że przegroda musi osiągnąć odpowiednie parametry po tym dociepleniu. Wartość współczynnika U musi – np. dla ściany – wynosić maksymalnie 0,2 W/m2K, a dla dachu, stropodachu – maksymalnie 0,15. Zatem np. przy pomocy kalkulatora grubości izolacji (kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl) należy dobrać taką grubość docieplenia, żeby te warunki techniczne zostały spełnione.
Jeżeli jest dostęp do sieci ciepłowniczej bądź gazowej i prawo miejscowe (w tym uchwała antysmogowa) wskazuje na pierwszeństwo podłączenia się do jednej z tych sieci w przypadku takiej możliwości, przed instalacją innych źródeł ciepła, to obowiązek stosowania tych przepisów ciąży również na beneficjentach programu „Czyste Powietrze”.
Jeżeli w zakresie uchwał antysmogowych – w odniesieniu do sieci gazowej bądź ciepłowniczej – pojawiają się jakieś wątpliwości, to należy się zapoznać z miejscowymi uchwałami antysmogowymi, które są publikowane na stronach urzędów marszałkowskich. Wyciąg z tych uchwał znajduje się również na stronie Polskiego Alarmu Smogowego:
polskialarmsmogowy.pl/jak-wygrac-ze-smogiem/uchwaly-antysmogowe.
Potrzebne są wszystkie dokumenty rozliczające zadanie, czyli również faktury zaliczkowe. Warto pamiętać, że faktury pro-forma nie są dokumentami księgowymi i na ich podstawie nie można rozliczać wykonania zadania.
Obowiązujący formularz wniosku o płatność jest dostępny w dwóch wersjach:
1) Formularz online w systemie GWD (Generator Wniosków o Dofinansowanie) – link do GWD jest dostępny na Portalu Beneficjenta właściwego wfośigw oraz w serwisie „gov.pl” pod adresem:
www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze.
Zaleca się wypełnianie wniosku korzystając z formularza online (w systemie GWD) ze względu na jego pełną funkcjonalność automatycznych pól wyliczeniowych, jak również możliwość weryfikacji poprawności i kompletności wprowadzonych danych.
2) Interaktywny formularz pdf na Portalu Beneficjenta właściwego wfośigw (ten formularz nie może być stosowany dla umów o dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego).
Formularz pdf ma ograniczone funkcjonalności automatycznych pól wyliczeniowych oraz nie pozwala na weryfikację wprowadzonych danych.
W zależności od sposobu wypełnienia wniosku o płatność (jako formularz online w systemie GWD lub jako interaktywny formularz pdf) wniosek o płatność możemy podpisać i złożyć w następujący sposób:
Zgodnie z zapisami programu dotacja powinna zostać wypłacona na wskazany rachunek bankowy po 30 dniach od momentu złożenia wniosku o płatność. Termin ten – w przypadku konieczności złożenia przez beneficjenta uzupełnień – liczony jest od złożenia kompletu wymaganych dokumentów.
Wypełniając wniosek o płatność, beneficjent zaznacza przy każdej fakturze, czy została ona opłacona w całości czy też jest nieopłacona lub opłacona jedynie w części i wtedy płatność powinna być zrealizowana na konto wykonawcy. Wfośigw, weryfikując wniosek o płatność, porównuje kwoty faktur z kwotami potwierdzenia ich opłacenia i identyfikuje różnicę. Po naliczeniu dotacji, odpowiadającej części kosztów kwalifikowanych przedstawionych we wniosku, w pierwszej kolejności przelewa ją na konta podane w nieopłaconych fakturach. O dokonaniu wypłaty na rzecz wykonawcy lub sprzedawcy wfośigw poinformuje beneficjenta. Jeśli kwota dotacji jest większa niż suma nieopłaconych należności wobec dostawców, pozostała część przelewana jest na konto beneficjenta wskazane we wniosku o płatność.
Należy pamiętać, że faktura, która ma być opłacona bezpośrednio na konto wykonawcy powinna posiadać numer konta bankowego.
Powyższe dotyczy tylko sposobu postępowania w przypadku dotacji. W przypadku dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu, beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia faktur opłaconych w całości.
Jeżeli zadanie polega na montażu nowego źródła ciepła to taką grzałkę możemy dofinansować jako element infrastruktury kotłowni.
Takie zaświadczenie zostanie, zgodnie z najnowszą interpretacją, uznane za właściwe o ile faktycznie na umowie kompleksowej z operatorem jest wpisany beneficjent.
Faktura zaliczkowa jest traktowana jako normalna faktura.
Dokumentacja zdjęciowa nie jest wymagana przy składaniu wniosku o płatność. Zdjęcia wymagane są jedynie fakultatywnie jako element pomagający rozstrzygnąć niejasności jeśli takowe wyszły przy analizie wniosku o płatność.
Należy wpisać całą kwotę. Wniosek o płatność wyliczy samodzielnie maksymalną kwotę dotacji.
Dotacja wyliczana jest od rzeczywistych wielkości wynikających ze zrealizowanego efektu, w związku z czym ostateczne dofinansowanie będzie w tym przypadku niższe.
Beneficjent oświadcza, że posiada stosowne uprawnienia, by móc takie działania przeprowadzić. W ramach kontroli uprawnienia mogą zostać zweryfikowane.