Znak: Fundusze Europejskie Zestawienie znaków: Fundusze Europejskie, Barwy Rzeczypospolitej Polskiej, Unia Europejska Zestawienie znaków: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Unia Europejska
MENU
Infolinia dla wnioskodawców
programu Czyste Powietrze
22 340 40 80

Czynna w dni robocze w godz. 800-1600

* Pytania o status złożonego wniosku kieruj bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej

Media społecznościowe
NARODOWY FUNDUSZ
OCHRONY ŚRODOWISKA
i GOSPODARKI WODNEJ
NATIONAL FOUND
FOR ENVIRONMENTAL PROTECTION
AND WATER MANAGEMENT

Ułatwienia

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://www.gov.pl/web/nfosigw

ul. Pańska 97
00–834 Warszawa
NIP 522–00-18–559
Regon 142 137 128

Infolinia dla wnioskodawców
programu Czyste Powietrze
22 340 40 80

Czynna w dni robocze w godz. 800-1600

* Pytania o status złożonego wniosku kieruj bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej

Część II

Do pobrania:
Podręcznik nowego programu Czyste Powietrze – od 31 marca 2025 r. – część II (drukarka biurowa)
(Dokument PDF, Rozmiar: 6,1 MB)
Podręcznik nowego programu Czyste Powietrze – od 31 marca 2025 r. – część II (drukarnia)
(Dokument PDF, Rozmiar: 6,3 MB)

Pilnuj kolejności prac. Twoja droga do efektywnej termomodernizacji

Dlaczego tyle płacisz za ciepło w domu?

Najwięcej ciepła z domu ucieka przez zewnętrzne ściany budynku, dach oraz okna i drzwi wejściowe. Dodatkowo Twój stary kopciuch nie tylko zanieczyszcza powietrze, którym oddycha Twoja rodzina, ale zużywa też dużo paliwa, a to kosztuje coraz więcej. Żeby ograniczyć tak duże zużycie paliwa i zmniejszyć koszty, najlepiej zainwestować w docieplenie budynku. Wszystko to możesz zmienić starając się w swojej gminie o dofinansowanie na termomodernizację.

Najpierw ocieplenie, potem wymiana kopciucha

Zacznij od działań dotyczących zmniejszenia zapotrzebowania na energię (np. docieplenie przegród, wymiana okien itd.), a dopiero na końcowym etapie wymień źródło ciepła.

Taka kolejność zagwarantuje Ci, że nowe efektywne źródło ciepła będzie dostosowane do nowych potrzeb budynku i zapewni komfort cieplny przy mniejszych rachunkach za paliwo/energię.

Zaplanuj z nami kolejność prac termomodernizacyjnych w Twoim domu. Wymagaj od wykonawcy, żeby nowe efektywne źródło ciepła było dostosowane do nowych potrzeb budynku.

Etap I – Prace termoizolacyjne

  • Stolarka okienna i drzwiowa
  • Termoizolacja ścian zewnętrznych
  • Termoizolacja dachu lub stropodachu
  • Strop nad nieogrzewaną piwnicą, podłoga na gruncie

Etap II – Instalacje wewnętrzne

  • Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła
  • Modernizacja c.o. i c.w.u

Etap III – Wymiana źródła ciepła i zastosowanie OZE

  • Wymiana kopciucha
  • OZE: solary, pompy ciepła

Lista ZUM – potwierdzone standardy jakości

Korzystaj z bezpłatnych pomocy, ułatwiających aplikowanie o środki z programu Czyste Powietrze. Znajdziesz je na stronie czystepowietrze.gov.pl.

Zwróć szczególną uwagę na listę zielonych urządzeń i materiałów, które zostały sprawdzone przez ekspertów i mogą być dofinansowane w ramach programu.

Przypominamy, że lista ZUM jest obowiązkowa w przypadku wyboru:

  • pomp ciepła,
  • kotłów zgazowujących drewno,
  • kotłów na pellet,
  • kolektorów słonecznych.

Nie popełniaj tych błędów

Czasami to tylko drobnostka i wystarczy jedno uzupełnienie, innym razem może to być istotny błąd, przez który Twój wniosek będzie dłużej oceniany lub nawet odrzucony. Zapoznaj się z listą najczęściej popełnianych błędów, aby ich uniknąć, a dzięki temu szybciej i sprawniej przejść przez całą ścieżkę dofinansowania.

We wnioskach o dofinansowanie (WOD)

Błędy dotyczące podstawowych informacji:

  • Błędne formularze (dla innych wersji programu), brak podpisów i dat na załącznikach,
  • W oświadczeniu współwłaściciela brak adresu inwestycji, a w oświadczeniu współmałżonka brak nr PESEL współmałżonka lub oświadczenie wypełnione i podpisane przez wnioskodawcę,
  • Inny adres do korespondencji na pełnomocnictwie niż we wniosku,
  • Niepotwierdzone notarialnie pełnomocnictwo,
  • Brak własnego adresu e‑mail, co oznacza brak dostępu do WOD i GWD lub nieprawidłowy adres e‑mail, co skutkuje opóźnieniem w ocenie wniosku.

Błędy dotyczące budynku:

  • Błędny numer działki/nieruchomości i jej statusu, np.:
    • numer działki nie widnieje w ujawnionej we wniosku księdze wieczystej,
    • podawany jest numer działki przed jej podziałem,
    • wnioskodawca chce wnioskować o dotację obejmującą cały budynek, a podaje księgę wieczystą lokalową,
    • wskazywanie księgi wieczystej poprzedniego właściciela nieruchomości (księgi wieczyste są jawne, on‐line można sprawdzić jej stan prawny i warto to zrobić przed wypełnieniem wniosku),
  • Budynek nie był oddany do użytku lub nie był budynkiem mieszkalnym (budynki gospodarcze, inne niemieszkalne bez formalnej zmiany sposobu użytkowania),
  • Niewykazana prowadzona działalność gospodarcza w budynku lub błędnie oznaczona powierzchnia działalności gospodarczej.

Błędy dotyczące umów z wykonawcami przy prefinansowaniu:

  • Umowa sprzeczna z wymogami programu i/lub nie zawiera istotnych zapisów zawartych na wzorze udostępnionym przez NFOŚiGW,
  • Niezgodnie z warunkami programu określony termin realizacji przedmiotu umowy,
  • Niedoprecyzowanie kosztów i/lub zakresu prac (brak metraży docieplonych przegród, stolarki okiennej i drzwiowej),
  • Pod umową podpis osoby, dla której nie ma przedstawionego pełnomocnictwa oraz nie widnieje ona w ogóle w preambule umowy.

Błędy dotyczące dochodów:

  • Źle określone dochody zagraniczne,
  • Błędy w zaświadczeniu o dochodach, np.:
    • niezgodność adresu zamieszkania z danymi we wniosku,
    • wskazywanie przychodu nieuprawniającego do danego poziomu dofinansowania,
    • podawanie niezgodnie ze stanem rzeczywistym liczby osób we wniosku o wydanie zaświadczenia o dochodach (w poziomie najwyższym i podwyższonym), czyli dodawanie osób bez dochodów lub niepodawanie osób mieszkających w budynku mieszkalnym, ale pracujących, posiadających dochody,
  • Dochody przy poziomie podstawowym za zły rok podatkowy,
  • Zaniżanie dochodów lub ukrywanie przychodów z działalności gospodarczej w celu uzyskania wyższego dofinansowania, np. przez ukrywanie faktu prowadzenia działalności gospodarczej (zwykle wykrywane na etapie rozliczania przedsięwzięcia).

W realizacji przedsięwzięcia

Błędy dotyczące źródła ciepła:

  • Źródło ciepła nie spełnia wymagań programu, albo spełnia wymagania, ale w budynku/ lokalu mieszkalnym nie usunięto wszystkich nieefektywnych źródeł ciepła,
  • Nie zlikwidowano kominków, pieców kaflowych, trzonów kuchennych niespełniających warunków programu, mimo, że wymagają tego lokalne przepisy, w tym uchwały antysmogowe w poszczególnych województwach,
  • Przedsięwzięcie obejmowało wymianę źródła ciepła mimo, że budynek już przed rozpoczęciem przedsięwzięcia był wyposażony w źródło ciepła spełniające wymagania programu (w takim przypadku dofinansowanie może być udzielone tylko na termomodernizację),
  • Inna nazwa źródła ciepła na fakturze niż w protokole odbioru prac wykonawcy, czyli inne źródło ciepła beneficjent zakupił, a inne zamontował,
  • Brak na fakturze i/lub protokole odbioru prac wykonawcy precyzyjnej nazwy zakupionego i zamontowanego źródła ciepła (nazwa, producent, model, moc).

Błędy dotyczące budynku i zakresu prac:

  • Zaniżona powierzchnia, na której w budynku, w którym jest realizowane przedsięwzięcie, prowadzona jest działalność gospodarcza,
  • Nieprawidłowy pomiar powierzchni ocieplonych przegród i/lub wykonywanie ocieplenia nad pomieszczeniami nieogrzewanymi,
  • Zakup i montaż okien/drzwi/bramy w nieogrzewanych pomieszczeniach (np. strychy, sutereny, piwnice),
  • Nieprawidłowe parametry cieplne okien, drzwi oraz techniczne materiałów budowlanych, np. różnica w materiałach i urządzeniach zapisanych do użycia w podsumowaniu audytu energetycznego a rzeczywiście zamontowanych,
  • Wykazywanie w rozliczeniu stolarki okiennej i drzwiowej, okien i drzwi, które zostały zainstalowane w otworach, które nie istniały przed rozpoczęciem inwestycji,
  • Błędne rozliczanie okien balkonowych jako stolarki drzwiowej a nie okiennej,
  • Wykonana instalacja znajduje się w innej nieruchomości niż wskazana w umowie,
  • Sprzedaż nieruchomości przed rozliczeniem,
  • Niepełna realizacja zakresu rzeczowego przedsięwzięcia, zakres rzeczowy w protokole odbioru prac wykonawczych inny niż stan faktyczny, realizacja działania niezgodna z dokumentem podsumowującym audyt energetyczny,
  • Zawyżane koszty urządzeń i materiałów, a także drzwi i okien, niezgodne z tabelą kosztów kwalifikowanych.

We wnioskach o płatność (WOP)

Błędy dotyczące faktur:

  • Błędne dane nabywcy, np. nazwisko, adres i dodana nieuprawniona osoba (inna niż współmałżonek, który jest dopuszczalny),
  • Nieprecyzyjny opis dokumentów księgowych, np.:
    • faktura jest wystawiona na jedną kategorię kosztów kwalifikowanych a we wnioskum o płatność rozbita na inne kategorie,
    • na fakturze jest zakup i montaż kotła pelletowego, a we wniosku rozbicie na kocioł i instalacje w celu uzyskania najwyższej kwoty dofinansowania,
  • Nieprawidłowo wystawione faktury końcowe, w treści których nie ma odniesienia do wystawianych wcześniej faktur zaliczkowych,
  • Nieprawidłowe korekty do faktur, np.:
    • zamiast faktury korygującej lub noty korygującej (w zależności od rodzaju wymaganej korekty) do już istniejącej faktury, która ma numer, datę wystawienia i określoną treść, błędnie wystawiana jest zwykła faktura (która nie ma w tytule zapisu: faktura korygująca lub nota korygująca) o tym samym numerze i z tą samą datą wystawienia co faktura, która miała być skorygowana, ale ma zmieniony opis,
    • zmiana kwoty netto na kwotę brutto,
  • Brak potwierdzeń zapłaty za daną fakturę

Błędy dotyczące kosztów kwalifikowanych:

  • W przypadku oferty stolarki okiennej brak dostarczonych dokumentów potwierdzających wartość współczynnika Uc okien (powinna to być oferta imienna sporządzona dla beneficjenta; w tym dokumencie, na stronie pierwszej powinny być widoczne informacje: imię i nazwisko beneficjenta, adres),
  • Brak dla każdego okna odrębnych deklaracji właściwości użytkowych dla wykonanej stolarki okiennej (tylko jeśli okna są identyczne, to ta deklaracja może być wspólna dla wszystkich okien),
  • Niezgodności w zakresie wartości brutto, netto i VAT w odniesieniu do umowy z wykonawcą,
  • Błędne rozliczanie poszczególnych kategorii kosztów kwalifikowanych, np. koszty instalacji c.o., c.w.u. (kwalifikowane jako odrębna kategoria) rozliczane są w kategorii kosztów dot. źródła ciepła (np. grzejniki, ogrzewanie podłogowe).

Inne błędy:

  • W dokumencie potwierdzającym zezłomowanie:
    • brak podanego adresu, skąd pochodzi odpad
    • i/lub brak podpisów na dokumencie przez osobę przekazującą i przyjmującą odpad,
  • Podanie we wniosku o płatność nieprawidłowego numeru zainstalowanego urządzenia z listy ZUM,
  • Brak udokumentowania opłacenia wkładu własnego przez beneficjentów w przypadku wypłaty dotacji na rachunek bankowy wykonawcy,
  • Brak aneksów do umów z wykonawcami,
  • Audyt energetyczny niezgodny z rozporządzeniem, zawierający również informacje niespójne z wnioskiem o płatność,
  • Zaznaczanie wniosku jako końcowy po zakończeniu zadania, a nie całości umowy (zakończenie zadania jest mylone z zakończeniem całego przedsięwzięcia)

Warto wiedzieć

Uchwały antysmogowe, deklaracja CEEB, przeglądy kominiarskie, ulga termomodernizacyjna – wyjaśnienie tych kilku dodatkowych haseł* przyda Ci się, nawet jeśli nie zdecydujesz się na naszą dotację. Sprawdź z nami, co i w jakim zakresie może dotyczyć Twojego budynku.

*Przedstawione informacje mają charakter ogólny i edukacyjny. W celu uzyskania szczegółowych wytycznych należy odnieść się do właściwych aktów prawnych, takich jak ustawy i inne obowiązujące przepisy.

Sprawdź, do kiedy musisz wymienić kopciucha

  • Uchwała antysmogowa – akt prawa miejscowego wprowadzający ograniczenia lub zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.
  • Ograniczenia i zakazy wymienione w uchwałach antysmogowych dotyczą wszystkich użytkowników urządzeń o mocy do 1 MW, w których następuje spalanie paliw stałych, czyli właścicieli w szczególności: pieców, kominków, kotłów.
  • Przestrzeganie przepisów wprowadzonych uchwałami antysmogowymi jest kontrolowane, zarówno w kwestii posiadanych urządzeń grzewczych, jak i stosowanych rodzajów paliw. Zgodnie z art. 225 kodeksu karnego, udaremnianie lub utrudnianie przeprowadzenia kontroli jest przestępstwem zagrożonym karą aresztu.
  • Użytkownicy instalacji naruszający przepisy uchwały mogą być ukarani grzywną lub mandatem.

Obowiązkowa deklaracja CEEB

  • Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) zbiera informacje o źródłach ciepła i źródłach spalania paliw w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych.
  • Obowiązek składania deklaracji od 1 lipca 2021 r. dotyczy właścicieli lub zarządców budynków lub lokali, które posiadają źródło ciepła/spalania paliw o mocy nominalnej do 1 MW.
  • Każde nowe zainstalowane źródło ciepła wymaga złożenia nowej deklaracji. Należy ją zatem powtarzać za każdym razem, gdy następuje zmiana źródła ciepła.
  • Obowiązek składania deklaracji CEEB wynika z ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Dane potrzebne do wypełnienia wniosku:

  • dane budynku: adres, rodzaj (jednorodzinny, wielorodzinny czy zbiorowego zamieszkania), liczba lokali – dotyczy budynków wielorodzinnych i zbiorowego zamieszkania,
  • informacja o źródłach ciepła: rodzaj, liczba,
  • jeśli w budynku jest kocioł lub kotły na paliwo stałe: klasa kotła, liczba kotłów, rodzaj używanego paliwa,
  • dane kontaktowe.

Kiedy składa się deklarację? Jeśli źródło ciepła i spalania paliw zostało uruchomione:

  • przed 1 lipca 2021 r. – deklarację należało złożyć do 30 czerwca 2022 r.,
  • po 1 lipca 2021 r. – deklarację złóż w terminie 14 dni od dnia jego uruchomienia.

Jak złożyć deklarację?

  • Deklarację możesz złożyć w formie elektronicznej na stronie GUNB: zone.gunb.gov.pl (zakładka „Dla obywatela”).
  • Usługa jest bezpłatna.

Obowiązkowe przeglądy kominiarskie

  • Zgodnie z art. 62 ustawy prawo budowlane właściciele oraz zarządcy budynków mają obowiązek regularnie przeprowadzać kontrolę stanu technicznego przewodów kominowych.
  • Dlaczego?
    • W celu minimalizacji zagrożenia pożarowego oraz emisji szkodliwych substancji.
    • Bo prawidłowo działający system kominowy zapewnia odpowiednią cyrkulację powietrza i odprowadza z niego szkodliwe związki, takie jak tlenki węgla, siarki, azotu.
  • Jak często?
    • Co najmniej raz do roku,
    • Co Ci grozi za brak przeprowadzenia kontroli kominiarskiej?
    • Mandat,
    • W przypadku niedrożnych przewodów kominowych może zostać też odcięty dopływ gazu,
    • Brak dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu kominiarskiego w terminie, może skutkować odrzuceniem przez ubezpieczyciela wniosku o wypłatę odszkodowania z tytułu pożaru.
  • Pamiętaj, że kominiarz musi mieć odpowiednie uprawnienia.
  • Przegląd kominiarski jest usługą płatną.

Ulga termomodernizacyjna, a program Czyste Powietrze

  • Ulgę można łączyć z dotacją z programu Czyste Powietrze.
  • W takim przypadku korzyści uzyskane przez beneficjenta z tytułu obu mechanizmów finansowych wzajemnie się uzupełniają.
  • Dowodem poniesionych wydatków jest faktura VAT.
  • Dla kogo?
    • Przysługuje podatnikowi, który jest właścicielem lub współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego.
  • Na co?
    • Ulga polega na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (przychodów – w przypadku podatku zryczałtowanego) wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym.
  • Ile?
    • Do 53 000 zł dla wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych we wszystkich budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
  • Beneficjenci łączący dotację z ulgą powinni pamiętać, że:
Program Czyste Powietrze Ulga termomodernizacyjna
Dotację można uzyskać na budynek/lokal mieszkalny z wydzieloną księgą wieczystą. Przysługuje jedno odliczenie do wysokości 53 000 zł na podatnika niezależnie od liczby posiadanych nieruchomości.
Obowiązuje limit dotacji na budynek/lokal mieszkalny z wydzieloną księgą wieczystą niezależnie od liczby jego współwłaścicieli. W ramach przysługującego mu odliczenia może skorzystać odrębnie każdy ze współwłaścicieli danego budynku/ lokalu.
Na potrzeby rozliczenia dopuszczalne są faktury VAT jak również wystawione na beneficjenta rachunki imienne. W celu odliczenia wydatków w zeznaniu rocznym PIT należy posiadać faktury VAT wystawione wyłącznie przez podmioty nie korzystające ze zwolnienia z VAT.
Wydatki mogą być ponoszone do 24 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie. Beneficjent może odliczyć wydatki o ile zakończenie danej inwestycji nastąpiło w ciągu 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpił pierwszy wydatek. Wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które nie znalazły pokrycia w dochodzie (przychodzie) beneficjenta za rok podatkowy, w którym je poniósł, można odliczyć w okresie 6 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpił pierwszy wydatek.
  • Ulga nie jest rozliczana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Podatnik, powinien sam określić wartość ulgi w deklaracji podatkowej, którą ma obowiązek złożyć stosownie do przepisów podatkowych.
  • Po więcej szczegółów na temat łączenia dotacji z programu Czyste Powietrze z ulgą termomodernizacyjną, sięgnij do załącznika nr 1 do nowego programu Czyste Powietrze.

Zobacz więcej