Beneficjent programu „Ciepłe Mieszkanie” – gmina
I nabór dla gmin został zamknięty w dniu 31.12.2022 r.
II nabór trwał do 31.01.2024 r.
Ewidencja oszczędności energii w Centralnej Bazie Oszczędności Energii Finalnej (CROEF)
Nabór I | Nabór II |
---|---|
1. Czy otrzymamy wzory dokumentów do przygotowania naboru wniosków oraz rozliczania umów o dofinansowanie dla beneficjentów końcowych programu „Ciepłe Mieszkanie”?
Zgodnie z Wytycznymi dla gmin to gmina opracuje i opublikuje dokumenty związane z naborem wniosków dla beneficjentów końcowych na realizację przedsięwzięć w ramach programu priorytetowego „Ciepłe Mieszkanie” zwanego dalej: „programem”, w szczególności:
– regulamin naboru wniosków określający sposób składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie złożonych w naborze, do momentu zawarcia umowy o dofinansowanie,
– wzór wniosku o dofinansowanie dla beneficjenta końcowego wraz z instrukcją wypełniania,
– wzór wniosku o płatność dla beneficjenta końcowego wraz z instrukcją wypełniania,
– wzór umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia.
|
1. Czy otrzymamy wzory dokumentów do przygotowania naboru wniosków oraz rozliczania umów o dofinansowanie dla beneficjentów końcowych programu „Ciepłe Mieszkanie”?
Zgodnie z Wytycznymi dla gmin to gmina opracuje i opublikuje dokumenty związane z naborem wniosków dla beneficjentów końcowych na realizację przedsięwzięć w ramach programu priorytetowego „Ciepłe Mieszkanie”, zwanego dalej „programem”, w szczególności:
– regulamin naboru wniosków określający sposób składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie złożonych w naborze, do momentu zawarcia umowy o dofinansowanie,
– wzór wniosku o dofinansowanie dla beneficjenta końcowego wraz z instrukcją wypełniania,
– wzór wniosku o płatność dla beneficjenta końcowego wraz z instrukcją wypełniania,
– wzór umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia,
– wzór dokumentu podsumowującego audyt energetyczny zawierający wyliczenie efektów ekologicznych i energetycznych wymaganych dla części 4) programu, w tym: ograniczenie zużycia energii końcowej (EK), ograniczenie emisji pyłu PM10, ograniczenie emisji benzo(a)pirenu, zmniejszenie emisji CO2, dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej z zainstalowanych mikroinstalacji fotowoltaicznych (dokument pomocniczy opracowany i udostępniony przez NFOŚiGW).
|
2. Czy gmina musi angażować środki własne do wypłaty dofinansowania beneficjentom końcowym?
Gmina nie angażuje środków własnych do wypłaty dofinansowania dla beneficjenta końcowego. Zgodnie z § 2 pkt. 9 umowy między gminą a wfośigw „Gmina wypłaci beneficjentom końcowym dofinansowanie o równowartości środków dotacji otrzymanych z WFOŚiGW w terminie 7 dni roboczych od dnia ich otrzymania, w zakresie objętym rozliczonym wnioskiem o płatność”.
|
2. Czy gmina musi angażować środki własne do wypłaty dofinansowania beneficjentom końcowym?
Gmina nie angażuje środków własnych do wypłaty dofinansowania dla beneficjenta końcowego. Zgodnie z umową między gminą a wfośigw „Gmina wypłaci beneficjentom końcowym dofinansowanie o równowartości środków dotacji otrzymanych z WFOŚiGW w terminie 14 dni roboczych od dnia ich otrzymania, w zakresie objętym rozliczonym wnioskiem o płatność”.
|
3. Czy jest możliwość zwiększenia kwoty przeznaczonej na dofinansowanie dla końcowych beneficjentów, w przypadku gdy szacowana ilość lokali/inwestycji będzie większa?
Proces udzielania dofinansowania w programie uwzględnia zmiany umowy. Zmiany umowy dotyczące zakresu rzeczowego lub przyznanej kwoty dotacji. W przypadku, gdy gmina, po podpisaniu umowy o dofinansowanie, otrzyma więcej zgłoszeń mieszkańców dotyczących realizacji przedsięwzięć w lokalach mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych, niż zostało to przewidziane we wniosku o dofinansowanie, może wystąpić do wfośigw z wnioskiem o zmianę zakresu rzeczowego określonego w warunkach umowy o dofinansowanie i tym samym zwiększenie planowanej kwoty dotacji. Podobnie, możliwe jest aneksowanie umowy w przypadku, gdy gmina nieprawidłowo oszacuje liczbę beneficjentów końcowych, uprawnionych do określonego poziomu dofinansowania, w szczególności dotyczy to zwiększenia liczby beneficjentów uprawnionych do podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania. Aneksowanie umowy o dofinansowanie polegające na zmianie planowanej kwoty dotacji odbywa się zgodnie z wewnętrznymi procedurami WFOŚiGW. Akceptacja zmian podlega ocenie wfośigw i jest uzależniona od dostępności środków oraz spełnienia warunków programu.
Zmiana zakresu rzeczowego powoduje powtórne przeliczenie maksymalnej kwoty dotacji na całe przedsięwzięcie. Zmiana umowy następuje poprzez podpisanie aneksu do umowy. Aktualizacja harmonogramu realizacji przedsięwzięć, stanowiącego załącznik do umowy, może nastąpić w drodze wymiany pism (zgodnych oświadczeń woli).
|
3. Czy jest możliwość zwiększenia kwoty przeznaczonej na dofinansowanie dla końcowych beneficjentów, w przypadku gdy szacowana ilość lokali/inwestycji będzie większa?
Proces udzielania dofinansowania w programie uwzględnia zmiany umowy. Zmiany umowy dotyczące zakresu rzeczowego lub przyznanej kwoty dotacji. W przypadku, gdy gmina, po podpisaniu umowy o dofinansowanie otrzyma więcej zgłoszeń mieszkańców dotyczących realizacji przedsięwzięć w lokalach mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych, niż zostało to przewidziane we wniosku o dofinansowanie, może wystąpić do wfośigw z wnioskiem o zmianę zakresu rzeczowego określonego w warunkach umowy o dofinansowanie i tym samym zwiększenie planowanej kwoty dotacji. Podobnie, możliwe jest aneksowanie umowy w przypadku, gdy gmina nieprawidłowo oszacuje liczbę beneficjentów końcowych, uprawnionych do określonego poziomu dofinansowania, w szczególności dotyczy to zwiększenia liczby beneficjentów uprawnionych do podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania. Aneksowanie umowy o dofinansowanie polegające na zmianie planowanej kwoty dotacji odbywa się zgodnie z wewnętrznymi procedurami WFOŚiGW. Akceptacja zmian podlega ocenie wfośigw i jest uzależniona od dostępności środków oraz spełnienia warunków programu.
Zmiana zakresu rzeczowego powoduje powtórne przeliczenie maksymalnej kwoty dotacji na całe przedsięwzięcie. Zmiana umowy następuje poprzez podpisanie aneksu do umowy. Aktualizacja harmonogramu realizacji przedsięwzięć, stanowiącego załącznik do umowy, może nastąpić w drodze wymiany pism (zgodnych oświadczeń woli).
Zmiana zakresu rzeczowego powoduje powtórne przeliczenie maksymalnej kwoty dotacji na całe przedsięwzięcie. Zmiana umowy następuje poprzez podpisanie aneksu do umowy. Aktualizacja harmonogramu realizacji przedsięwzięć, stanowiącego załącznik do umowy, może nastąpić w drodze wymiany pism (zgodnych oświadczeń woli).
|
4. Jak wypełnić wniosek o dofinansowanie?
Formularz wniosku dla gmin dostępny jest po zalogowaniu w Generatorze Wniosków.
Złożenie wniosku wymaga założenia konta (rejestracji) oraz zalogowania się w systemie Generator Wniosków o Dofinansowanie (system GWD) dostępnym pod adresem [https://gwd.nfosigw.gov.pl](https://gwd.nfosigw.gov.pl).
Ogólna instrukcja obsługi systemu GWD dla wnioskodawców dostępna jest pod adresem [https://gwd.nfosigw.gov.pl/Home/Help](https://gwd.nfosigw.gov.pl/Home/Help) . Należy zaznaczyć, że dla wniosków składanych w ramach programu „Ciepłe Mieszkanie” wymagane jest podpisanie wniosku kwalifikowanym podpisem elektronicznym, przez osoby upoważnione do reprezentacji Wnioskodawcy, bezpośrednio w systemie GWD.
|
4. Jak wypełnić wniosek o dofinansowanie?
Formularz wniosku dla gmin dostępny jest po zalogowaniu w Generatorze Wniosków.
Złożenie wniosku wymaga założenia konta (rejestracji) oraz zalogowania się w systemie Generator Wniosków o Dofinansowanie (system GWD) dostępnym pod adresem [https://gwd.nfosigw.gov.pl](https://gwd.nfosigw.gov.pl).
Ogólna instrukcja obsługi systemu GWD dla wnioskodawców dostępna jest pod adresem [https://gwd.nfosigw.gov.pl/Home/Help](https://gwd.nfosigw.gov.pl/Home/Help) . Należy zaznaczyć, że dla wniosków składanych w ramach programu „Ciepłe Mieszkanie” wymagane jest podpisanie wniosku kwalifikowanym podpisem elektronicznym, przez osoby upoważnione do reprezentacji Wnioskodawcy, bezpośrednio w systemie GWD.
|
5. Gdzie odnajdę komplet dokumentów programowych i wdrożeniowych?
Wszystkie wfośigw ogłosiły nabór wniosków dla gmin w dniu 21.07.2022 roku jednocześnie zamieszczając na swoich stronach komplet dokumentów wdrożeniowych. Zachęcamy do odwiedzenia stron internetowych poszczególnych wfośigw.
|
5. Gdzie odnajdę komplet dokumentów programowych i wdrożeniowych?
Wszystkie wfośigw ogłosiły nabór wniosków dla gmin w dniu 21.07.2022 roku jednocześnie zamieszczając na swoich stronach komplet dokumentów wdrożeniowych. Zachęcamy do odwiedzenia stron internetowych poszczególnych wfośigw.
|
6. Co powinna zrobić gmina żeby mieszkańcy mogli skorzystać z warunków zmienionego programu?
W związku z zapisem w programie zmienionym w dniu 22.09.2023 roku „Beneficjent końcowy programu może ubiegać się o zastosowanie zwiększonej maksymalnej kwoty dotacji zgodnie z brzemieniem programu po zmianie, pod warunkiem, że do dnia zgłoszenia o zmianie programu nie zawarł umowy o dofinansowanie z gminą.”. Gmina może (po zweryfikowaniu właściwych zapisów aktów wewnętrznych, dokumentacji programu itd.) zastosować wyłącznie zwiększoną maksymalną kwotę dotacji do umów podpisywanych z terminem od 22.09.2023 roku.
|
6. Czy gmina może ubiegać się o środki na budynek z lokalami, którego jest właścicielem?
Nie może. Gmina w ten sposób udzielałaby sobie dotacji. Gmina nie może być beneficjentem i beneficjentem końcowym programu.
|
7. Czy gmina może skorzystać ze wszystkich warunków zmienionego programu? Czy zmiana np. kryteriów dochodowych dotyczy również beneficjentów z I naboru?
Nie – zmiana dotyczy wyłącznie zapisu w programie tj. „Beneficjent końcowy programu może ubiegać się o zastosowanie zwiększonej maksymalnej kwoty dotacji zgodnie z brzmieniem programu po zmianie, pod warunkiem, że do dnia ogłoszenia o zmianie programu nie zawarł umowy o dofinansowanie z gminą”. Inne warunki zmienionego programu nie obowiązują gmin z I naboru.
|
7. Czym jest dokument „Zasadność realizacji przedsięwzięcia”?
Dokumentami uzasadniającymi możliwość realizacji przedsięwzięcia, o którego dofinansowanie ubiega się gmina może mieć postać bezpośredniej informacji zwrotnej od potencjalnych beneficjentów końcowych np. w postaci złożonych deklaracji czy przeprowadzonych ankiet odnośnie realnego zainteresowania przystąpieniem do programu – załącznik obowiązkowy. Wfośigw weryfikuje wykonalność i zasadność realizacji przedsięwzięcia w zakresie celów zawartych w programie priorytetowym, efektu ekologicznego oraz wiarygodności założeń. Wfośigw weryfikuje wykonalność przedsięwzięcia w zakresie realności wdrożenia na podstawie analizy beneficjenta. Weryfikacji podlegać będzie szacowana ilość lokali mieszkalnych, w których realizowane będą przedsięwzięcia pod kątem rzeczywistego wnioskowanego zapotrzebowania. Należy podkreślić, że nie wskazujemy sposobu uwiarygodnienia założeń mając na względzie różne sposoby i środki z których korzystają beneficjenci tj. bazowanie wyłącznie na wiarygodnych (wiarygodna informacja na potrzeby Procesu Obsługi programu to taka, której wszystkie elementy są zgodne z prawdą i znajdują odbicie w rzeczywistości) założeniach i/lub rzeczywistych „deklaracjach” (oświadczeniach) beneficjentów końcowych o chęci skorzystania z dofinansowania dostępnego w ramach programu „Ciepłe Mieszkanie”.
|
8. Czy gmina, która obecnie realizuje już program w ramach I naboru, będzie mogła realizować program w ramach II naboru również dla grupy beneficjentów określonej w I naborze, czy w II naborze powinna wnioskować tylko dla najemców i wspólnot mieszkaniowych?
Gmina nie może przyjąć zasad II naboru do realizacji umowy w ramach I naboru wniosków z 2022 roku. Gmina podpisała umowę dla programu w brzmieniu w dniu składania wniosku i ten program ją obowiązuje. Każda gmina ma prawo do dwóch wniosków w ramach programu. Drugi wniosek gminy może zostać złożony na wszystkich beneficjentów końcowych programu po zmianie lub tylko dla nowych. Decyzja taka należy do gminy. Musi jednak pamiętać, że dla I i II naboru będą obowiązywały odmienne warunki.
|
|
9. Czy dla gmin, które realizują program w ramach I naboru, będą aneksy do umów o dofinansowanie w związku ze zmianą programu?
Jeśli umowa nie stanowi inaczej, wszelkie jej zmiany wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności. Zmiany umowy dotyczą zakresu rzeczowego lub przyznanej kwoty dotacji. Podwyższonej dotacji dla beneficjenta końcowego w ramach umowy wfośigw‐gmina w nie należy traktować w sposób odmienny. Należy podkreślić, że aneksowanie umowy o dofinansowanie polegające na zmianie planowanej kwoty dotacji odbywa się zgodnie z wewnętrznymi procedurami WFOŚiGW i tu gmina powinna się udać.
|