Zawieranie i aneksowanie umów

W przypadku większości umów nie ma możliwości zmiany warunków (np. przez aneks). Jedynym wyjątkiem – zgodnie z ust 11 pkt 11 część 2) oraz ust 11 pkt 10 część 3) programu – są umowy o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem, dla których istnieje możliwość zmiany warunków umowy na warunki obowiązujące w obecnej wersji programu przez aneksowanie obecnej umowy.

W przypadku pozostałych umów nie ma takiej możliwości.

Oczywiście, jeżeli w ramach umowy nie było jeszcze żadnej wypłaty środków, to beneficjent ma prawo rozwiązać taką umowę i złożyć nowy wniosek, ale trzeba pamiętać o tym, że będzie to zupełnie nowy wniosek, który musi spełniać wszystkie aktualnie obowiązujące wymogi (m.in. okres kwalifikowalności).

Wszystkie zmiany umowy o dofinansowanie, zgodnie z jej zapisami, wymagają formy pisemnej. Beneficjent, rezygnując z części zakresu rzeczowego objętego umową, powinien pisemnie poinformować o tym fakcie wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw), z którym zawarł umowę (może to zrobić np. jednocześnie składając wniosek o płatność na zmieniony zakres). Jeżeli rezygnacja z części zakresu przedsięwzięcia nie narusza warunków programu oraz warunków umowy, wfośigw wyrazi zgodę na taką zmianę, o czym beneficjent zostanie poinformowany w formie pisemnej. Należy pamiętać, że nie wszystkie zmiany są możliwe, np. nie ma możliwości rezygnacji z wymiany źródła ciepła jeżeli na etapie wniosku o dofinansowanie wskazano taką konieczność, ponieważ źródło ciepła jest podstawą do kwalifikowania pozostałych kosztów w ramach przedsięwzięcia.